Idag hade vi en gästföreläsning med CSR-managern Tiara Peña, som – ensam – jobbar med hållbarhetsfrågor på det Argentinska TV-bolaget Telefe. Telefe har ca 1600 anställda på sitt företag med en nationell kanal och flera regionala kanaler, samt många olika tv-produktioner. Som ett tv-bolag har de makt att kommunicera och sprida information till majoriteten av Argentinas invånare.
Tyvärr blev jag inte särskilt imponerad på deras 5-åriga CSR-arbete på Telefe. Vi fick se tre olika kampanjer som de hade gjort i samarbete med olika NGOs; «Mot kvinnovåld», «Underlätta för funktionshindrade» och «Använd säkerhetsbälte i trafiken». Det är inte kampanjerna i sig det är fel på (det är jättefint att donera pengar!!), men sådana projekt är ofta kortsiktiga och pågar endast i några månader. Med CSR vill man åt de långsiktiga projekten som på något sätt är integrerade och en del av busniess strategin. Ett bra exempel kan vara Nudie Jeans vars jeans alltid är av 100% organiskt material. Det är ett ihållande koncept som gör stor skillnad. Förstår ni skillnaden?
Jag förstod även av Tiara Peñas presentation att miljön inte ens var en liten del av Telefes vision om ett hållbart företag. Trots att företaget internt hade diskuterat en slogan som löd «Telefe – den gröna kanalen» kunde Peña inte ge ett enda exempel på hur de jobbade miljövänligt. Det är lätt att låta sig luras av de stora jättarna…
Samtidigt får jag ha i åtanke att jag kommer från ett land med helt annat socialt ramverk och förutsättningar än det som existerar i Argentina. Vad som för mig har varit en självklarhet tidigare i Sverige behöver inte alls vara lika självklart i här. Tiara Peña är dessutom helt själv att tampas med CSR på ett av landets största tevebolag. Som att det inte var mycket nog.

 Johanna