Argentina er fantastisk! Punktum finale. Selv har jeg reist mye, og bodd i både USA, Frankrike (og Monaco), samt England. Men Buenos Aires har jammen meg blitt et av mine yndlingssteder i verden, og det er vel fortjent!

Jeg ankom 19. januar, 3 uker før studiestart, noe jeg absolutt ikke har angret på. Mine første uker ble brukt på utforskning av byens atskillige gater, sightseeing, shopping og testing av spennende barer og restauranter. Jeg ville ikke ha gjort det annerledes. Da dette er min første reise til Latin Amerika, har det gitt meg tid til å sette meg inn i deres kultur og levestil (les også: døgnrytme!) Tango, biff, eksotiske drinker, god vin (ex. Malbec og Torrentes), bra shopping, nattklubber, konserter, en overfylt subway (”subte”), bussjåfører som kjører som gærninger, og de enda verre taxi-sjåførene, er bare noen av de tingene som man vil oppleve i denne utrolige mangfoldige byen BsAs! Noen steder vil du finne ”classe” og stil, design, hele pakka… på andre siden av byen ser du barn leke i nedsøpla slitte boligområder, der flere av husene ikke egengang ikke har vinduer eller dører. Tiggere på gaten, og barn som sjonglerer baller inne på subwayen, i håp om å tjene en liten slant…

Før avreise, bestemte jeg meg om å lære om ulike sider av deres kultur, og endte opp med å melde meg opp på en vinskole som heter ”Escuela Argentino de Vinos”. Her har jeg tatt privattimer og gruppetimer de siste 3 ukene før å lære om vin, også kombinering av ”vino y queso” og gruppering av vin med mat. Gårsdagens klasse var in første om vin og ost, noe godt og noen merkelige oster. Men alt i alt, etter over 15 timer der jeg har lært om ulike viner osv, kunne jeg endelig begynne å se litt av hva dette betyr. Btw, DISCLAIMER: jeg har aldri vært en vindrikker eller vinelsker – men jeg syntes det kunne være bra å vite litt om det til ulike sammenhenger, enten for å spise på restaurant, jobbsammenheng eller andre sosiale sammenhenger, og det er derfor jeg meldte meg opp på dette kurset. I dag merker jeg at jeg har begynt å sette pris på vin. Jeg har lært hva jeg liker, og hva jeg bør styre unna på vinkartet. Det finnes vin for enhver smak! Litt vanskelig var det i begynnelsen, da gruppetimene er på spansk, men min utrolig flinke privatlærer Jorge (eller George som vi kaller han) som underviste meg på engelsk, har jeg kommet meg over den røffe begynnelsen, og spansken har blitt mye mer forståelig.

Jeg bør nok også nevne Marilyn, ei kjempekoselig jente fra Quebec som jeg møtte min første uke på vinkurset. Vi har blitt som Yin og Yang, begge restaurant- og nattlivselskere, uadskillige her nede. Etter anbefalinger av argentinske venner og guider på internett, har vi laget en restaurant- og utested-liste, og stedene krysser vi av en-etter-en, ettersom vi har vært der. Noen av stedene jeg kan anbefale så langt, er La Cabrera (beste steak i BA, og gratis champagne mens du venter på bord— lang venting derimot, men vært det. Prøv ”kobe beef”, nederste og dyreste valget på menyen, men absolutt verdt det. Bare 96 pesos, ca 150 norske), Osaka (peruvian/asian fusion sushi), Green Bamboo (thai), Sucre (argentinsk), Gran Bar Danzon (kjempegod cocktail bar, men kan også spise middag der), Casa Cruz (må oppleves, argentinsk moderne mat, veldig ”in” for tiden) osv. Å komme seg til stedene er ikke vanskelig heller. Bruk google, deretter taxi! Taxiene her er så å si billigere enn å ta en buss i Norge, bare 10-20 pesos vanligvis for en tur. Nedenfor er bilde av hovedrettene våre på Green Bamboo, kjempedeilig og masse mat J

Nattlivet her må oppleves! Du finner alt fra cocktailbarer, pubs og nattklubber. Så langt har jeg vært på en pubcrawl (må oppleves, and be careful with the shots!! www.pubcrawlBA.com), masse barer i ulike strøk, og noen nattklubber, blant annet Crobar(fredager er best), Rumi (onsdager her), Vodoo (litt weird, unge folk), og i går ble det testing av en klubb i San Telmo som jeg ikke aner navnet på.. noe på B tror jeg. Uansett, når man skal på skole kl 9 om morgenen (heldigvis bare torsdager for meg), så kan det kanskje være en god idé å IKKE gå ut etter et 3 timers vinkurs der du har hatt 5 glass vin, middag med 1 flaske vin, en drink på en bar, deretter 2 flasker champagne kl 03 om morgenen… kom endelig hjem med taxi rundt 04:45. MEN, en utrolig moro kveld, og selv om jeg ikke var i min beste form på skolen kl 09, var jeg der tidsnok og kunne ta meg en lenge ventet siesta da jeg kom hjem kl 12! J Bildet nedenfor er fra pubcrawlen vi hadde 2 uker sia.

I kveld er det ut igjen. Ingen vinkurs i dag, men blir middag ute med Marilyn og muligens en argentinsk venn jeg fikk her borte som heter Nacho (kallenavn for alle som heter Ignacio)… deretter et par drinker, men ingen stor kveld i kveld. Spansk seminar i morgen kl 10, lekser fortsatt ikke gjort… hmm. Satser på rolig kveld. But you never know…!

Hasta luego, og takk for nå!!  To be continued…

